Telefooncirkels Rode Kruis

Deelnemers gezocht voor telefooncirkels Rode Kruis

 

 

ALMERE - Het Rode Kruis Almere zoekt nieuwe deelnemers voor de telefooncirkels.  “We zijn elkaars alarmsysteem,” aldus het Rode Kruis.

 

Een 64-jarige Almeerder lag in 2011 twee weken dood in huis voor hij ontdekt werd. De man was door natuurlijke oorzaken om het leven gekomen. “Wij hebben een aanpak die dit kan voorkomen en mensen mogen zich vanaf nu weer opgeven”, zegt Fré Slump, vrijwilligster van telefooncirkels van het Rode Kruis afdeling Almere. 

 

 

Onbereikbaar 

Mensen met een zwakke gezondheid komen bijvoorbeeld ten val en kunnen niet meer om hulp vragen, omdat de telefoon op een onbereikbare plek ligt. Het kan soms weken duren voordat buren of familie iets in de gaten hebben. "Iemand kan dan bijvoorbeeld al door de dorst zijn omgekomen. In extreme gevallen wordt het lichaam pas na jaren gevonden. Dat gun je niemand en is ook niet nodig," zegt Fré. 

 

Gewond in huis 

Steeds meer ouderen wonen tot op hoge leeftijd alleen. Zij worden ieder jaar kwetsbaarder. Hoe kunnen ze zichzelf helpen? “Wanneer je gewond in huis ligt, kun je vaak niets meer. Dan is het te laat. Door je aan te sluiten bij een telefooncirkel van het Rode Kruis kan veel leed worden voorkomen”, meent Fré. 

 

De telefooncirkel

Een telefooncirkel bestaat uit acht mensen en werkt als volgt: een vrijwilliger van het Rode Kruis belt ’s ochtends de eerste persoon van de cirkel. Deze belt de volgende. Tot slot belt nummer acht de vrijwilliger en daarmee is de cirkel rond. “Als iemand in de cirkel niet opneemt, weten we dat er iets mis is”, aldus Fré. “Dan ondernemen we actie door bijvoorbeeld eerst de buren te bellen. Zo zijn we elkaars alarmsysteem.” 

 

Zelfs voor mensen die een val-alarm hebben, is een telefooncirkel een uitkomst. In de praktijk zijn er veel situaties waarbij mensen hun melder niet dragen. Bijvoorbeeld in de badkamer. Leden van een telefooncirkel liggen nooit langer dan een dag te wachten op hulp. 

 

Gebroken knieschijf 

Vrijwilligster Fré vertelt: "Een deelneemster van de telefooncirkel gaf op een ochtend geen gehoor. De vrijwilliger van haar telefooncirkel kwam in actie en belde de buren die de sleutel hadden van deze mevrouw. De buurvrouw belde aan, maar er werd niet opengedaan. Met de extra sleutel maakte de ze de voordeur open. De deelneemster lag in de hal met een gebroken knieschijf. De buurvrouw kon haar bijstaan en belde direct 112. Zonder de inzet van de telefooncirkel van het Rode Kruis was dit misschien niet goed afgelopen." 

 

 

Vals alarm?  

Fré kent nog meer voorbeelden: "Een oude dame - de eerste in de telefooncirkel - nam een paar jaar geleden de telefoon niet op. Toen de vrijwilliger langs haar huis ging, lag ze in de hal in een plas bloed. Ze was gewond aan hoofd en buiten bewustzijn. Met de ambulance is deze dame naar het ziekenhuis gebracht. Ze is uiteindelijk weer helemaal opgeknapt." 

 

De vrijwilligers waren overigens zeer vasthoudend vertelt Fré. "Deze vrouw was eerder bij twee gelegenheden telefonisch onbereikbaar door problemen bij de telefoonmaatschappij. Vals alarm dus. Ondanks dat bleven de vrijwilligers van de telefooncirkel alert en gingen langs om de toestand van de vrouw te controleren. De juiste kwaliteiten van vrijwilligers van de telefooncirkel zijn waakzaamheid en vasthoudendheid. Als u deze eigenschappen bij uzelf ziet, geef u dan op als vrijwilliger om het werk van de telefooncirkels in Almere te kunnen voortzetten en uitbreiden!" 

 

 

Gratis  

Voelt u zich kwetsbaar en wilt u gewoon thuis willen blijven wonen? Sluit u dan aan bij de een telefooncirkel van het Rode Kruis Almere. Uiteraard is dit kosteloos. Meld u aan bij Piet Schoonheim op p.schoonheim@chello.nl. 

 

Help mee 

Heeft u de telefooncirkel (nog) niet nodig maar, vindt u deze oplossing wel belangrijk, dan kunt u het Rode Kruis in Almere steunen. Help mee en geef op IBAN: NL05 RABO 01 52 72 08 39. Of geef aan een van onze collectanten tijdens de Rode Kruis Week van 14 t/m 20 juni. 

 

 

 

 

 

Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 08 juni 2015